Соня Лау
SONJA LAU
ОБ УЧАСТНИКЕ / ABOUT
Соня Лау — независимый куратор и культурный продюсер, живет в Берлине. После получения магистерской степени в области кураторства в Лондонском колледже искусств и дизайна Челси была награждена двухлетней Стипендией за культурные инновации
Недавно в партнерстве с Робертом Бошем работала над проектами, посвященными контексту Тираны и юго-восточной Европы, фокусируясь на проблемах искусства после конца больших нарративов. Работала сотрудником таких институций как Институт современного искусства KW, Немецкий музей гигиены в Дрездене.
В последние годы ее работы посвящены теме сайт- и контекст-специфичности, как, например в проектах “Ri-Pikturim“ (Национальная галерея Тираны, 2008), или “TRY“¦AGAIN… BETTER. Cornelius Cardew / Корнелиус Кардью в Тиране” (Национальный исторический музей, 2012). Также в сотрудничестве с Кристианом фон Боррисом она занимается концертным перформансом, который был представлен во время летнего интенсива института ICI (Международная ассоциация независимых кураторов) в Нью йорке. С 2013 по 2014 год была научным сотрудником в Академии Яна Ван Эйка в Маастрихте. В 2015 году участвовала в кураторской резиденции в Рингенбергском замке (Германия), в рамках которой сотрудничала с Кунстхалле Дюссельдорфа.
Sonja Lau is an independent curator and cultural producer based in Berlin.
Upon completing her Curatorial Masters at the Chelsea College of Art and Design, London, she was awarded a two years Fellowship for Cultural Innovation and most recently worked as Robert Bosch fellow in the context of Tirana and the region of South Eastern Europe, departing with a special interest in art after the end of the grand narratives. Her work and curatorial experiences include art institutes such as the KW Institute for Contemporary Art, or the German Hygiene-Museum (DHMD) in Dresden.
In the course of the last years, her work has increasingly tackled questions of site- and context-specificity, such as in "Ri-Pikturim" (National Gallery of Tirana; 2008), a revision of Socialist Realism, or „TRY“¦AGAIN… BETTER. Cornelius Cardew / Korneljus Kardju in Tirana“ (National Historical Museum; 2012), a concert performance in collaboration with Christian von Borries, that was also featured at the Summer Intensive of the institute ICI — Independent Curators International in New York. From 2013 to 2014, she held a research position at the Jan Van Eyck Academy in Maastricht and is the 2015 curator- in-residence at Schloss Ringenberg, NRW, for which she collaborates with Kunsthalle Düsseldorf.
15 июня, 2020
Соня Лау. Курируя случайности. Создание выставок, поддающихся влиянию
Выставки могут генерировать знание как через произведения искусства и художественные высказывания, так и за счет их особых установок, жестов и даже «правил». Особенно, если эти правила намеренно не контролируются, будучи результатом альтернативного взгляда на процесс создания выставок, независимого метода или устанавливаются в качестве признания границ кураторства.
В моем докладе «Курируя случайности» я хотела бы осветить подобное кураторское умонастроение, в рамках которого непредвиденные обстоятельства не нарушают целостности выставочного проекта, а, наоборот, встроены в него в качестве важнейшего компонента. На двух примерах (“Repaintings”, 2008, кураторы Соня Лау и Андре Зигерс; “Tirana Patience”, 2019/20, кураторы Наташа Илич и Адам Шимчик) я продемонстрирую, что «курирование случайностей» представляет собой политическую и этическую позицию куратора, которая намеренно подвергает себя неконтролируемому и случайному влиянию
June 15, 2020
Sonja Lau. Curating Contingency. The making of exhibitions that lend themselves to be affected
Exhibitions can generate knowledge through artworks and artistic positions, as well as through their specific congregations, set-ups, gestures, or even "rules". Even more so, if the latter are given deliberately out of hand, as a result of an alternate understanding of exhibition making, a self-imposed method, or an acknowledgement of the confines of curating.
With my lecture “Curating Contingency”, I would like to shed light on such curatorial frame of mind, in which contingency does not disrupt the integrity of an exhibition proposal, but is on the contrary implemented within its realms, as a crucial component and significant amplification. Guided by two specific examples (“Repaintings”, 2008, curated by Sonja Lau/André Siegers, and “Tirana Patience”, 2019/20, curated by Nataša Ilić/Adam Szymczyk) “Curating Contingency” argues for a political and ethical position within the curatorial field that allows itself to be affected by unattended and contingent interferences. What can an exhibition say about itself, once the curators have run out of words? How can we make exhibitions speak, as curators, beyond the initial proposal? How to value and evaluate what happens off the curatorial vision, how to think of what happens before, during and after an exhibition as one? To curate contingency, as I will attempt to show, is always in tangible opposition towards the immunity and sacrosanctity of our political and artistic lives. And it takes more than "mere chance" as curators, to help this process unfolding